Autor: Dondu
Silniki BLDC przebojem zdobyły swoje miejsce w urządzeniach elektronicznych, odkąd zminiaturyzowano i opracowano ich scalone sterowniki. Prosta budowa, niezawodność oraz długi czas eksploatacji ograniczony jedynie zużyciem wysokiej jakości łożysk, to największe zalety silników BLDC.
Ale jest także poważna wada - trzeba stosować elektroniczny komutator (sterownik).
Silnik BLDC - Spis treści
- Niezbędne podstawy
- Dysk twardy - demontaż silnika
- Oznaczenie faz silnika
- Klucze przełączające
- Sterownik - dobieranie tranzystorów MOSFET
- Sterownik - eliminacja zakłóceń
- Sterownik - schemat, obliczenia
- Sterownik - schemat CPU + bezpiecznik + pierwszy test.
- Sterownik - podłączamy symulator silnika i/lub silnik i testujemy + PWM.
- Sterownik - sterowanie z wykorzystaniem Back-EMF
- Drajwer silnika BLDC (DIY)
- Sterownik - sterowanie z wykorzystaniem czujników Halla
- Monitorowanie prędkości przez RS-232 z wykorzystaniem programu SimPlot
W przyszłości:
- Dead Time.
- Pomiar prądu.
- Funkcje dodatkowe sterownika: Komunikacja przez TWI (I2C).
- Sterownik wg wersji Janbernat (duże moce),
- ... i pewnie jeszcze coś :-)
Powiązane
Świetny cykl artykułów. Z niecierpliwością czekam na ciąg dalszy, szczególnie Back-EMF.
OdpowiedzUsuńBack-EMF opublikowany :-)
OdpowiedzUsuńWitam
OdpowiedzUsuńJak tam plany z rozwojem artykułu. Akurat sterowanie z użyciem czujników Hall'a mnie bardzo interesuje ;)
Może można w czymś pomóc? Kupiłem kilka czujników hallotronowych, przerobiłem alternator na silnik bezszczotkowy - teraz tylko nie wiem (wiele nie szukałem)jak je zamontować by poprawnie interpretować położenie wału.
Pozdrawiam i czekam na rozwój ;)
Witaj,
OdpowiedzUsuńArtykuł o sterowaniu z wykorzystaniem cz. Halla jest skończony, ale czeka w kolejce na publikację (jako siódmy) - niestety czas nie jest z gumy, a blog to tylko hobby.
Ale dziękuję za chęci :)
Jak się ma artykuł o czujnikach Halla?
OdpowiedzUsuńJest opracowany i czeka w kolejce na publikację. Niestety ostatnio nie mam zbyt wiele czasu :(
OdpowiedzUsuńTeż dopisuje się do kolegów powyżej, fajnie by było poczytać i przetestować sterowanie za pomocą tych czujników
OdpowiedzUsuńWitam, jak tak dalsze części artykułu? Musze się pochwalić, że nie stosując Back-EMF udało mi się wycisnąć z silniczka z dysku 2000RPM (tak około, wyliczone z delay-ów w moim programie, 825us (bez opóźnień samego procesora) na krok, 36 kroków na obrót), a gdyby nie noc, pewnie kręciłbym dalej ;). Back-EMF zaimplementuję jutro, może pokręcę więcej. Acz poszedłem na łatwiznę, zakupiłem 2 sztuki L293D, nie potrzeba budować mostków, posiada wszystko co niezbędne. Jego wadą jest max prąd 600mA.
OdpowiedzUsuńCiągły brak wystarczającej ilości czasu, na opublikowanie przygotowanych artykułów. Aktualnie nadrabiam, co widać po ilości publikacji w ostatnim tygodniu.
OdpowiedzUsuńCo do 2000rpm bez BEMF i tylko na delay(), to fajny wynik :-)
Nie traci czasami synchronizacji i nie zwalnia?
Z synchronizacją nie mam problemów, dopóki nie stworzę mu zbyt dużych oporów :) ale jeśli już straci synchro, to rzadko wraca w obroty, częściej staje.
OdpowiedzUsuńGrunt, to żeby nie włączać fazy na dłużej niż 5-10% czasu kroku, ale za to z dość dużym prądem, wtedy spokojnie się rozpędza, może więcej trzeba mu czasu, ale na pewno mniej jest z tym problemów (gdy silnik przeskoczy za "punkt kulminacyjny" fazy na pewno nie zwolni)
Nie jestem w stanie uruchomić silnika z BEMF :( gdy uruchamiam komparator silnik staje, lub nawet się nie uruchamia, jakby przerwania blokowały debatę lub PWM. Nie wykluczone, że przez fakt iż korzystam z Arduino niektóre rejestry są przestawione, aby poprawnie działały wejścia analogowe, co powoduje ciągle wysyłanie przerwań. Jakie rejestry w Twoim programie są ustawione, a jakie pozostają zerami ( lub szalonymi bitami)?
OdpowiedzUsuńEhh.. w końcu płytka stykowa mnie pokonała - Doszedłem do wniosku, że zewnętrzny komparator będzie w tym wypadku lepszy - mam na stanie sporo sztuk MCP6002 - podwójnych Op-Amp-ów Microchipa i jedną poczwórną bramkę AND. Op-Amp najprościej jak się da, jako komparator, bramka jako multiplekser. Doszedłem do granic wyjść w Arduino (zostało mi tylko jedno), miejsca na płytce i kabelków. Ale złożyłem. Teraz silnik przestał się kręcić w ogóle. Coś przestało łączyć. Może pokusić się o wykonanie pierwszego w życiu shielda do Arduino (i zarazem pierwszej udanej płytki wytrawianej)? ;) Jak na razie poddaję się, z marnymi wynikami w dziedzinie Back-EMF. A Hallotronów niestety ten silnik nie posiada. Masz jeszcze jakieś asy w rękawie?
OdpowiedzUsuńP.S. Możesz ogarnąć i połączyć moje 3 ostatnie komentarze, jeśli oczywiście Ci się chce i masz czas ;) Ehh te silniki :D
Aby rozwiązać Twój problem potrzebne jest forum.
OdpowiedzUsuńZałóż temat na Elektrodzie w dziale: Forum Elektroda.pl Mikrokontrolery ogólnie
Temat umarł? Szkoda, wielka szkoda bo zapowiadało się super, rozkręciło się nieco aż umarło i jest klops, totalny niedosyt. Skoro temat jest opracowany to chyba jego opublikowanie nie zajmie więcej niż 10 minut?
OdpowiedzUsuńPozdrawiam i liczę na wznowienie publikacji.
Opracowany, ale nie na tyle, by go opublikować. Przepraszam, ale musimy zaczekać do skończenia cyklu o robotach. BLDC na pewno będzie kontynuowany.
UsuńCzekałem, czekałem i się nie doczekałem :) No przykre jest takie podejście. W taki razie to co jest napisane w planach dosłownie nigdy nie zostanie opublikowane.
OdpowiedzUsuńJeśli ktoś nadal czeka na publikację nt. sterowania z użyciem czujników Halla to proponuję użyć AVR443. Jest to gotowy program + dobry opis wg noty aplikacyjnej.
Przykro mi, ale czas nie jest z gumy, a powyżej wyjaśniłem kiedy dokończę temat. AVR443 jak najbardziej warto poznać, dlatego załączę linki:
Usuń- AVR443: APPLICATION NOTE
- AVR443: Sensor-based control of three phase BLDC motor based on tinyAVR and megaAVR devices - Pliki w spakowane ZIP
A może kolega wie w jaki dobry sposób zapewnić rozruch silnika dla AVR443 gdy został on zatrzymany przez zmniejszanie wypełnienia? Wtedy gdy koło się zatrzyma zwiększanie wypełnienia PWM nic nie daje. Trzeba wywołać przerwanie pin change by zadziałała komutacja.
UsuńNie analizowałem AVR443.
UsuńKiedy ukaże się schemat+ program do obsługi tego silnika z regulacją obrotów? Jak na razie chyba wszystko stanęło... Chyba za dużo artykułów kolega Dondu by chciał na raz zrobić, jedno rozpocznie, drugiego nie skończy. Z robotem pewnie będzie tak samo.
OdpowiedzUsuńPrzecież jest, zarówno schemat jak i program w wersji źródłowej :)
UsuńZobacz w powyższym spisie treści temat: Sterownik - sterowanie z wykorzystaniem Back-EMF. Tam jest wszystko łącznie z linkiem do pobrania programu.
A do tego jeszcze osobno obrotomierz - patrz także spis treści powyżej.
Świetne artykuły a mam pytanie czy na tej samej zasadzie dało by sie zrobić
OdpowiedzUsuństerownik do bezszczotkowego trojfazowego silnika BLDC do roweru
elektrycznego ??
Tak, można zrobić. Jednakże sterownik i program w wersji pokazanej w aktualnie dostępnych artykułach powyżej, jest pokazany w "wersji minimalnej".
UsuńInnymi słowy dla dużego silnika BLDC sterownik powinien być nieco zmodyfikowany, by podołać mocy i prądom niezbędnym do wykorzystania w rowerze. Także program powinien uwzględniać tzw. dead-band. W przyszłości ten cykl artykułów będzie uzupełniony o te tematy, ale na pewno nie w tym roku.
Witam
OdpowiedzUsuńIle Koledze zajmie jeszcze opublikowanie artykułu o sterowaniu silnikiem BLDC z wykożystaniem czujników Hall'a?
Karol
Witam.
UsuńPytanie just in time - właśnie pracuje nad płytką sterownika do projektu wykorzystującego silnik BLDC z wbudowanymi hallotronami i ich elektroniką. Do soboty powinienem zdążyć z publikacją artykułu, ale nie obiecuję.
PCB nie będzie zawierać części dot. hallotronów (będzie miała za to część dot. BEMF), ale program będzie stricte pod hallotrony.
Artykuł dot. sterowania z wykorzystaniem czujników Halla został opublikowany: Sterownik - sterowanie z wykorzystaniem czujników Halla
UsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńWitam, kiedy planowany jest następny artykuł z serii silników BLDC?
UsuńPozdrawiam
A jakie zagadnienie w tym temacie Ciebie interesuje?
UsuńInteresuje mnie Dead Time i sterowniki silników dużej mocy.
UsuńNajbardziej interesuje mnie Dead Time.
UsuńZaznaczyłem na liście jako pierwszy do opisania, ale nie mogę obiecać kiedy go przygotuję.
UsuńWitam wszystkich
OdpowiedzUsuńWiecie co mnie najbardziej irytuje ?.
Mamy gotowe rozwiązania pod ręką dosłownie.
Mam na myśli elektronikę z dysków. Właśnie rozebrałem segate 1000 GB.
I cóż z tego - scalak sterujący mimo, że znanego producenta ST Microelectronics
próżno szukać aplikacji w necie. Dotyczy to zresztą prawie każdego sprzętu elektronicznego.
Wszystko ściśle tajne/poufne.
Muszę zbudować takie elektroniczno mechaniczne koło zamachowe
sterowane częstotliwością programu 1 PR. Oczywiście trzeba częstotliwość podzielić,
później wysterować silnik a w końcu odczytać transoptorem częstotliwość i dalej ja powielić
aby uzyskać np 10 MHz. Obecnie gdy powielam te 225 KHz to na 10 pomiarów uzyskuję
1 prawidłowy odczyt ze względu na poziom zakłuceń. Liczę, że waga wirujących talerzy dysku pozwoli uzyskać stabilną częstotliwość.
Wiem, że pomysł rodem z księżyca, ale w moim miejscu zamieszkania brak możliwości
uzyskania stabilnego odbioru częstotliwości wzorcowej 225 kHz.
No i wymyśliłem sobie, że takie dziwo może coś by pomogło.
Witam wszystkich
OdpowiedzUsuńJak się steruje oto takim BLDC silnikiem https://www.youtube.com/watch?v=ydHQiaHKmgI
działa na hamulec elektryczny
Dziękuję bardzo
Temat umarł? Nie będzie dalej rozwijany?
OdpowiedzUsuńNa razie nie będzie z braku czasu i ilości innych ważniejszych artykułów.
UsuńJakie MOSFETy dać do sterowania silnikiem EMAX Grand Turbo GT2215/12 ??
OdpowiedzUsuńPOTRZEBUJE ZROBIC STEROWNIK DO MALEGO SILNIKA WENTYLATORA BLDC OK 80w. JAKIES 100SZT.
OdpowiedzUsuńMożna tu znaleźć wszystkie informacje, naprawę super :)
OdpowiedzUsuńSuper tekst :)
OdpowiedzUsuńBardzo interesująca zapowiedź ciekawego cyklu.Mam nadzieję, że będzie to kontynuowane, bo wiele osób może się tutaj dowiedzieć czegoś bardzo ciekawego. A jakby nie patrzeć jest to dosyć mało popularny temat i ciężko coś znaleźć w internecie o tym.
OdpowiedzUsuń