Mikrokontrolery - Jak zacząć?

... czyli zbiór praktycznej wiedzy dot. mikrokontrolerów.

piątek, 25 marca 2011

Silnik BLDC: Dysk twardy - demontaż


Autor: Dondu

Artykuł z cyklu: Silnik BLDC: Spis treści

Fajnym źródłem silników są dyski twarde. W dobie wszechobecnych elektro-śmieci zdobycie uszkodzonego dysku jest łatwe i tanie.

Jedyny problem może stanowić brak odpowiednich narzędzi do rozkręcenia dysku. Warto mieć magazynek z odpowiednimi końcówkami śrubokrętów. W przypadku dysków, które rozkręcałem zawsze były to śruby z łebkami TORX (gwiazdki sześcioramienne) T8 oraz T10.


Śruba z łebkiem TORX.
Rys. Śruba z łebkiem TORX.

Warto jednak zaopatrzyć się w wersje z dziurkami, czyli T8H i T10H, a najlepiej cały komplet:


Zestaw końcówek do śrub TORX oraz TORX Security (z otworem).
Rys. Zestaw końcówek do śrub TORX oraz TORX Security (z otworem).


Otwieramy dysk i demontujemy zbędne elementy. Jeżeli jest możliwość, to na początek demontujemy także talerze. Jeżeli nie, to trudno. Proponuję zostawić zewnętrzną konstrukcję dysku, co ułatwi nam testowanie silnika w szczególności przy dużych prędkościach.

Po demontażu mój testowy silnik A wygląda tak:


Silnik BLDC z dysku twardego (silnik A) - widok z góry.
Rys. Silnik BLDC z dysku twardego (silnik A) - widok z góry.


Na tylnej części silnika może znajdować się płytka drukowana z czujnikami Hall'a. Jeżeli są, to super, bo wykorzystamy je w późniejszym czasie. Jednakże nie w każdym dysku one występują, stąd w pierwszej kolejności omówimy przykład sterowanie bez użycia Hall'i.


Silnik BLDC z dysku twardego (silnik A) - widok od spodu.
Rys. Silnik BLDC z dysku twardego (silnik A) - widok od spodu.


W powyższym silniku są czujniki Hall'a w dodatku wraz ze wzmacniaczami operacyjnymi, co znacznie ułatwi nam przyszłe ich wykorzystanie.

Dla porównania poniżej zdjęcia innego dysku, z przewodami uzwojeń wystającymi do góry i bez czujników Hall'a. W takim przypadku warto zabezpieczyć przewody przed uszkodzeniem (złamaniem lub przetarciem izolacji), bo ewentualne straty mogą być kosztowne (tranzystory). 

Do testów zrobiłem prostą konstrukcję z drutu, która trzyma w pionie przewody, a dodatkowo oplatając jedno z ramion niestraszne nam będzie ewentualne szarpnięcie za nie:


Silnik BLDC z dysku twardego wraz z talerzami (silnik B) - widok z góry.
Rys. Silnik BLDC z dysku twardego
wraz z talerzami (silnik B) - widok z góry.


Konstrukcja usztywniacza przewodów.
Rys. Konstrukcja usztywniacza przewodów.


Montaż czujnika  prędkości

W dalszych częściach tego cyklu będziemy często mierzyć prędkość obrotową silnika, stąd dodałem także element do mocowania czujnika zbliżeniowego obrotomierza, by nie trzymać go w ręku. Do czujnika przymocowałem taśmą fragment rurki plastikowej, która stabilnie trzyma się na elemencie mocującym, utrzymując zalecaną dla tego czujnika odległość od enkodera naklejonego na tarczy silnika.


Czujnik prędkości (transoptor zbliżeniowy KTIR0711S wraz z rurką mocującą).
Rys. Czujnik prędkości (transoptor zbliżeniowy
KTIR0711S wraz z rurką mocującą).

Uchwyt mocowania czujnika prędkości.
Rys. Uchwyt mocowania czujnika prędkości.


Zamontowany czujnik prędkości.
Rys. Zamontowany czujnik prędkości.


Artykuł z cyklu: Silnik BLDC: Spis treści

Oceń artykuł.
Wasze opinie są dla nas ważne, gdyż pozwalają dopracować poszczególne artykuły.
Pozdrawiamy, Autorzy
Ten artykuł oceniam na:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Działy
Działy dodatkowe
Inne
O blogu




Dzisiaj
--> za darmo!!! <--
1. USBasp
2. microBOARD M8


Napisz artykuł
--> i wygraj nagrodę. <--


Co nowego na blogu?
Śledź naszego Facebook-a



Co nowego na blogu?
Śledź nas na Google+

/* 20140911 Wyłączona prawa kolumna */
  • 00

    dni

  • 00

    godzin

  • :
  • 00

    minut

  • :
  • 00

    sekund

Nie czekaj do ostatniego dnia!
Jakość opisu projektu także jest istotna (pkt 9.2 regulaminu).

Sponsorzy:

Zapamiętaj ten artykuł w moim prywatnym spisie treści.