Autor: Dondu
Nie masz możliwości zbudowania własnego robota? Nic straconego - możesz programować wirtualną wersję.
Ogłaszamy zawody - zabawę na wykonanie zadania wirtualnym robotem, za pomocą napisanego przez uczestnika programu w bardzo przyjaznym i prostym języku, w dodatku po polsku (!), jeśli nie znasz angielskiego.
To świetna zabawa dla wszystkich niezależnie od wieku! :-)
Program w wersji darmowej można pobrać na stronie producenta: RoboMind - Download
Zadanie do wykonania
Zadanie polega na:
- przeniesieniu zielonego przedmiotu z punktu A do punktu B,
- zamalowaniu białym kolorem szarej trasy,
- zatrzymaniu robota po wykonaniu zadania.
Ograniczenia:
- robot może poruszać się tylko i wyłącznie po białej i szarej trasie (w programie zwanej czarną),
- robot sam musi podejmować decyzje.
Arena zawodów
Poniżej do pobrania plik z areną zawodów, która wygląda następująco:
Plik do pobrania: RoboMind-Arena.map
Plik należy otworzyć za pomocą menu:
i już możesz pisać program.
Uruchomienie programu i zmiana prędkości
W dolnej części ekrany znajdziesz przycisk uruchomienia programu oraz suwak do zmiany prędkości jego realizacji:
Przykładowe plansze i programy
Znajdziesz je w menu plików:
Opis języka i inne pomocne informacje
W programie w menu Pomoc znajdziesz linki do strony z dokumentacją programu.
Bezpośrednie linki zamieszczam także tutaj:
Pomocnik dot. poprawnej składni języka znajdziesz w menu Edycja:
Zawody
Aby wprowadzić element rywalizacji przygotowaliśmy podium, na którym staną zwycięzcy :-)
Aby wziąć udział w zawodach, należy napisać program zgodnie z wytycznymi (powyżej i poniżej) i przesłać go na adres email podany na końcu niniejszego artykułu.
Wyniki zawodów oraz programy zawodników
znajdziesz tutaj
Termin nadsyłania programów
Ostatecznym terminem jest niedziela 29 września 2013 r. godz. 16:00.
Adres podany jest poniżej.
Kryteria oceny
Oceniane są według kolejności:
- poprawne wykonanie zadania,
- samodzielność programu w podejmowaniu decyzji na podstawie obserwacji otoczenia przez robota,
- najkrótszy program,
- używanie procedur (funkcji),
- "poprawność programistyczna".
Innymi słowy, niedopuszczalne jest zastosowanie z góry określonego na podstawie widoku trasy algorytmu na przykład:
- jedź do przodu o 5 pól,
- obróć się w lewo,
- jedź do przodu 7 pól,
- obróć się w prawo
- jedź do przodu 3 pola,
- itd.
Robot ma sam podejmować decyzje! :-)
Pytania, pomoc, itp.
Jeżeli masz problem lub nie jesteś czegoś pewien, zadaj pytanie w wątku: Ucz się programować wirtualnego robota RoboMind
Adres do wysyłki materiałów
Opracowany program prosimy przesyłać na poniższy adres:
Opracowany program prosimy przesyłać na poniższy adres:
- Gdyby adres był nieczytelny to podpowiem, że składa się z liczby mnogiej słowa mikrokontroler, kropki i mojego nicku, a domena to: gmail.com.
- Po dotarciu maila na wyżej podane konto, automatycznie otrzymasz mailem informację o tym.
Każdemu zainteresowanemu tego typu produkcjami polecam Colobot! Obecnie darmowa w pełni trójwymiarowa symulacja okraszona wątkiem fabularnym. Wbudowany kompilator umożliwia pisanie dość złożonych programów w nieco zmodyfikowanym języku C++ (ale tylko nieco;)).
OdpowiedzUsuńPrzy odrobinie finezji można sobie zafundować widowiskowe walki procesów na lądzie i w powietrzu :D Pacyfiści z kolei mogą się skupić na budowie automatycznych systemów logistycznych... Ale komu ja to piszę, zapewne każdy kto tu zagląda zapewne dobrze zna Colobota.