Mikrokontrolery - Jak zacząć?

... czyli zbiór praktycznej wiedzy dot. mikrokontrolerów.

czwartek, 17 marca 2011

Instrukcja edycji artykułów


Autor: Dondu


Aby napisać artykuł należy się zarejestrować i zalogować: Moje konto


Zanim rozpoczniesz przeczytaj:

System pisania artykułów ma jeszcze kilka problemów o przyczynach trudnych do ustalenia. Dlatego:

Tekst artykułu napisz na swoim komputerze i zapisz w pliku. Dopiero później utwórz artykuł i wklej tekst za pomocą kopiowania i uwag opisanych poniżej.

Wszelkie problemy proszę zgłaszać przez Formularz kontaktu.





Obsługiwane przeglądarki

W aktualnej wersji edytor poprawnie działa w najnowszych wersjach przeglądarek Chrome i FireFox. Opera może mieć problem z przesyłaniem plików.

Jeżeli masz problem z pisaniem w danej przeglądarce i nie masz czasu na ewentualne zgłaszanie problemu (bo np. zbliża się termin nadesłania artykułu), użyj innej przeglądarki.

Internet Explorer - nie mogę poświęcać czasu, na poprawianie Microsoftu :-)
Do kosza z nim!




Przykład artykułu

Staraj się nie pisać słowotoków tylko wzoruj się na moich (Dondu) artykułach np: Silnik BLDC: Sterownik z Back-EMF także pod kątem sposobu formatowania tekstu.




Inne ważne informacje


Jeżeli chcesz uniknąć problemów z edytorem tekstu, to
  • Wklejając teksty skopiowane z innych źródeł niż niniejszy edytor, używaj kombinacji Ctrl+Shift+V, by wklejany był tylko tekst bez formatowania, grafik, linków, itp. (baaaardzo ważne!!!).
  • Formatowanie tekstów zostaw na sam koniec.
  • Pomiędzy grafikami i programami, a tekstem zostawiaj co najmniej 2 linie odstępu.
  • Warto jest włączyć funkcję Pokaż bloki (ikona menu). Widać wtedy poszczególne akapity i inne elementy HTML, co znacznie ułatwia poradzenie sobie z problemami dot. formatowania,
  • Zapisuj artykuł co jakiś czas. Na razie jeszcze nie ma automatycznego zapisu! 




Zapisywanie i podgląd

System nie zapisuje automatycznie artykułów. Musisz to zrobić świadomie klikając przycisk Zapisz artykuł.
Możesz także kliknąć ikonę Podgląd artykułu na blogu, co także wykona zapis artykułu, a następnie otworzy podgląd w wersji prawie takiej jak będzie widoczna na blogu.

Dopóki nie zapiszesz artykułu nie klikaj menu po lewej stronie, ponieważ utracisz niezapisane teksty.

Ten artykuł (instrukcja) ma zablokowaną możliwość edycji stąd jeżeli chcesz zobaczyć jak wygląda po kliknięciu ikony Podgląd artykułu na blogu, kliknij ten link.




Wyczyść formatowanie

Jeżeli jakiś tekst "pokiełbasił się" w zakresie formatowania, to zaznacz go i użyj ikony Wyczyść formatowanie.

Jeżeli po tej czynności tekst nie wrócił do standardowego formatowania, to:
  1. zaznacz tekst ponownie,
  2. z menu Formaty wybierz Standardowy tekst.
Jeżeli nadal tekst nie wrócił do standardowego formatowania, to:
  1. zaznacz tekst ponownie,
  2. wytnij go za pomocą Ctr+X,
  3. następnie wstaw ponownie za pomocą Ctrl+Shit+V.
Ten ostatni sposób zadziała zawsze :-)




Menu Formaty

Aby fragment tekstu był koloru czerwonego, należy go zaznaczyć i z menu Formaty wybrać opcję czerwony tekst.

Podobnie jest z pozostałymi formatami.




Skróty klawiszowe

Można korzystać ze standardowych skrótów klawiszowych:
  • Ctrl+B - pogrubianie tekstu, czyli bold,
  • Ctrl+C - kopiowanie zaznaczonego fragmentu,
  • Ctrl+V - wklejenie skopiowanego fragmentu wraz z formatowaniem,
  • Ctrl+Shift+V - wklejenie skopiowanego fragmentu bez formatowania,
  • Ctrl+X - wycięcie zaznaczonego fragmentu,
  • Ctr+U - Zabroniony!

Nie wykorzystuj skrótu klawiszowego Ctrl+U do podkreślania tekstu. Na stronie tylko linki mają prawo być podkreślone.




Pole z ważnymi informacjami

W artykule możesz wykorzystać pole z wykrzyknikiem do zwrócenia szczególnej uwagi na jakąś informację.

Aby wstawić pole z wykrzyknikiem, należy kliknąć ikonę czerwonego wykrzyknika.

W tym polu nową linię uzyskujemy poprzez wciśnięcie Shift+Enter.



Programy (fragmenty) 

Aby wstawić niewielki fragment programu użyj w zakładce Załączniki przycisk Fragment progamu (nie plik).

Przykład:

  //sprawdzamy czy liczba jest większa od tysiąca
  if(liczba > 1000){
    return 1;    //sukces (bo jest większa od 1000)
  }else{
    return 0;    //niepowodzenie
  }





Programy z pliku

Aby wstawić program z przesłanego pliku skorzystaj z odpowiedniego przycisku w zakładce Załączniki. W tym przypadku oprócz listingu zostanie dodana:
  • nazwa pliku (ponad listingiem),
  • link do pobrania pliku (pod listingiem).

Przykład:

#include <stdio.h>

int main(void)
{
  
  //zmienna lokalna dostępna tylko dla funkcji main()
  char ilosc_koni = 5; 
  
  {  //początek bloku
  
    //zmienna dostępna tylko w obrębie bloku
    char ilosc_kotow = 16;
      
    //wyświetl zmienne
    printf("W bloku ilosc_koni = %d \n", ilosc_koni);
    printf("W bloku ilosc_kotow = %d \n", ilosc_kotow);

  }  //koniec bloku
  
  //wyświetl zmienną 
  printf("Poza blokiem ilosc_koni = %d \n", ilosc_koni);
  
  return 0;
} 
Do pobrania: main.c




Grafiki

Istotne informacje:
  • Wymiary nie mogą przekraczać 2048 x 2048 (większe zostaną automatycznie przeskalowane).
  • Przytnij grafikę zostawiając tylko to, co jest istotne!
  • Znak wodny naszej strony nakładany jest automatycznie w procesie publikacji artykułu.

Zdjęcia

Zdjęcia akceptowane są jedynie w formie JPG.

Światło, światło i jeszcze raz światło!!!
Staraj się wykonywać zdjęcia w warunkach światła dziennego (nawet na zewnątrz budynku) nie kierując obiektywu w stronę światła (okna, lampy).


Schematy i PCB

Schematy i widok PCB z Eagle lub innego programu akceptujemy tylko w formacie GIF lub PNG. Instrukcja eksportu do pliku graficznego: Eagle: Tips & Tricks

Format JPG dla schematów i PCB jest nieakceptowalny ze względu na gorszą jakość!


Zrzuty ekranu

Zmniejszaj otwarte okno programu do wielkości niezbędnej do pokazania tego co chcesz pokazać. Następnie użyj kombinacji klawiszy Ctrl+Alt+PrtScn, W ten sposób od razu będziesz miał grafikę ograniczoną tylko do aktywnego okienka, które chcesz przedstawić w artykule.

Pamiętaj, że nie wszyscy dysponują olbrzymimi ekranami dlatego należy redukować zbędne obszary na grafikach.

Zrzuty ekranów zapisuj w formacie PNG - to zapewni najlepszą jakość i czytelność drobnych tekstów.


Dodawanie grafiki do artykułu

Aby dodać grafikę musisz ją najpierw przesłać za pomocą przycisku Prześlij załączniki.
Po przesłaniu plików i ich opisaniu, możesz je dodać do artykułów w miejscu, w którym ustawisz kursor tekstowy. Aby to zrobić klikając przycisk Plik z grafikąTam też nadaj każdej grafice odpowiednie opisy, co jest istotne do prawidłowego pozycjonowania Twojego artykułu w Google.


Pliki o dużej rozdzielczości nie skalują się w edytorze!

W edytorze wstawione pliki graficzne mogą nie być widoczne w całości:


czytelny-schemat-by-Chey.gif
Przykład czytelnego schematu.

... jednakże, gdy klikniesz ikonę Podglądu artykułu na blogu, grafiki będą pokazane prawidłowo.




Filmy


Podstawowe parametry
  • preferowana rozdzielczość: 1280x720
  • preferowany format: MP4
  • bez podkładu dźwiękowego typu muzyka (ze względu na prawa autorskie oraz łatwiejszy montaż końcowy) - dodajemy własny autorski podkład dźwiękowy - wyjątek projekty związane z audio. Naturalne odgłosy oczywiście mogą być - dźwięki silnika, przycisków, buzzerów, itp.

Dobry film mocno wpływa na wyniki artykułu stąd kilka podpowiedzi.
Podpowiedzi:
  • im krótszy tym lepszy - 60 sekund, to już dużo!!!
  • kręcony w warunkach dobrego oświetlenia (preferowane dzienne nawet na zewnątrz budynku),
  • używaj statywu choćby była nią miotła :-),
  • bez dłużyzn - krótkie ujęcia,
  • najważniejsze pokaż na początku filmu (jeśli możesz),
  • dodawaj napisy opisujące co widać w danym momencie na ekranie (jeśli możesz). Jeżeli nie możesz - napisz w artykule pod linkiem do filmu, w której sekundzie jakie napisy mają zostać dodane,
  • nie używaj przenikania i innych tego typu efektów - zbędna strata czasu!
  • możesz dodać napis początkowy i końcowy, ale z chęcią zrobimy to za Ciebie,
Innymi słowy film powinien być najkrótszy jak tylko się da, miły dla oka i objaśniający zasadę działania urządzenia.


Dostarczanie filmów

Nie ma funkcjonalności wklejania filmów, ponieważ wszystkie filmy umieszczamy na naszym koncie YT i dodajemy do nich we własnym zakresie:
  • czołówkę (3 sekundy),
  • napisy początkowe,
  • napisy końcowe,
  • podkład dźwiękowy (do którego mamy prawa autorskie).

Nie uploaduj filmów jako pliki do artykułu! Nasz serwer ma znaczące ograniczenia pojemności.

Filmy należy udostępnić nam do pobrania w wersji pierwotnej (nie uploadowanej jeszcze do YouTube). Link do udostępnionego pliku filmu (np. na Twoim DropBox) wklej w artykule w miejscu, w którym ma się film znajdować.

Po opublikowaniu artykułu udostępniony plik można wykasować.





Tabele

W artykule tabele wstawiane są bez formatowania (menu Tabela), a ich formatowanie zostanie wykonane podczas publikacji. Dlatego wystarczy, że uzupełnisz komórki tabeli.

Kolumna 1 Kolumna 2  Kolumna 3 Kolumna 4 Kolumna 5
1 Lorem Ipsum jest tekstem stosowanym jako przykładowy wypełniacz w przemyśle poligraficznym.  398 45 556556
2 ....




Linia pozioma  

Aby rozdzielić artykuł na istotne części możesz użyć linii poziomej klikając ikonkę Pozioma linia.



Przywrócenie wcześniejszej wersji

Na podglądzie artykułu zauważysz, że możesz przeglądać poprzednie ponumerowane wersje Twojego artykułu. Możesz w ten sposób prosto odnaleźć wcześniejsze wersje tekstów artykułu.

Jeżeli chcesz przywrócić którąś wersję możemy to zrobić w redakcji. Musimy tylko wiedzieć, którą wersję chcesz przywrócić (podaj numer).

Aby nas o to poprosić skontaktuj się za pomocą Formularz kontaktu.

Jeżeli w międzyczasie skasowałeś uploadowane pliki, to w przywróconym artykule także ich nie będzie.





Wysłanie artykułu do redakcji

Po zakończeniu prac nad artykułem, uzupełnieniu tytułu i propozycji linku, powinieneś wysłać artykuł do redakcji klikając przycisk Wyślij do redakcji.

Od tego momentu edycja artykułu zostanie zablokowana. Gdybyś po wysłaniu do redakcji chciał jeszcze dokonać zmian, możesz poprosić redakcje o zwrócenie artykułu do edycji poprzez Formularz kontaktu.

Po wstępnym przeglądnięciu artykuł może zostać zwrócony Tobie do edycji jeżeli uznamy, że coś powinieneś dodać lub zmienić. Informację o tym dostaniesz za pomocą wiadomości email.

Jeżeli nie będziemy mieli uwag status artykułu zostanie zmieniony na Zatwierdzony przez redakcję. Oznacza to, że trafia on do kolejki publikacji artykułów, oczekując na swoją kolejność.





... to na razie koniec instrukcji :-)
Pozdrawiam,
Jacek
Oceń artykuł.
Wasze opinie są dla nas ważne, gdyż pozwalają dopracować poszczególne artykuły.
Pozdrawiamy, Autorzy
Ten artykuł oceniam na:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Działy
Działy dodatkowe
Inne
O blogu




Dzisiaj
--> za darmo!!! <--
1. USBasp
2. microBOARD M8


Napisz artykuł
--> i wygraj nagrodę. <--


Co nowego na blogu?
Śledź naszego Facebook-a



Co nowego na blogu?
Śledź nas na Google+

/* 20140911 Wyłączona prawa kolumna */
  • 00

    dni

  • 00

    godzin

  • :
  • 00

    minut

  • :
  • 00

    sekund

Nie czekaj do ostatniego dnia!
Jakość opisu projektu także jest istotna (pkt 9.2 regulaminu).

Sponsorzy:

Zapamiętaj ten artykuł w moim prywatnym spisie treści.