poniedziałek, 28 marca 2011

RoboMind: Programowanie wirtualnego robota


Autor: Dondu


Nie masz możliwości zbudowania własnego robota? Nic straconego - możesz programować wirtualną wersję.

Ogłaszamy zawody - zabawę na wykonanie zadania wirtualnym robotem, za pomocą napisanego przez uczestnika programu w bardzo przyjaznym i prostym języku, w dodatku po polsku (!), jeśli nie znasz angielskiego.


To świetna zabawa dla wszystkich niezależnie od wieku! :-)



Program w wersji darmowej można pobrać na stronie producenta: RoboMind - Download


Zadanie do wykonania

Zadanie polega na:
  • przeniesieniu zielonego przedmiotu z punktu A do punktu B,
  • zamalowaniu białym kolorem szarej trasy,
  • zatrzymaniu robota po wykonaniu zadania.

Ograniczenia:
  • robot może poruszać się tylko i wyłącznie po białej i szarej trasie (w programie zwanej czarną),
  • robot sam musi podejmować decyzje.

Arena zawodów

Poniżej do pobrania plik z areną zawodów, która wygląda następująco:


Plik do pobrania: RoboMind-Arena.map

Plik należy otworzyć za pomocą menu:



i już możesz pisać program.


Uruchomienie programu i zmiana prędkości


W dolnej części ekrany znajdziesz przycisk uruchomienia programu oraz suwak do zmiany prędkości jego realizacji:



Przykładowe plansze i programy

Znajdziesz je w menu plików:




Opis języka i inne pomocne informacje

W programie w menu Pomoc znajdziesz linki do strony z dokumentacją programu.
Bezpośrednie linki zamieszczam także tutaj:


Pomocnik dot. poprawnej składni języka znajdziesz w menu Edycja:




Zawody

Aby wprowadzić element rywalizacji przygotowaliśmy podium, na którym staną zwycięzcy :-)


Aby wziąć udział w zawodach, należy napisać program zgodnie z wytycznymi (powyżej i poniżej) i przesłać go na adres email podany na końcu niniejszego artykułu.

Wyniki zawodów oraz programy zawodników
znajdziesz tutaj




Termin nadsyłania programów

Ostatecznym terminem jest niedziela 29 września 2013 r. godz. 16:00.
Adres podany jest poniżej.



Kryteria oceny

Oceniane są według kolejności:
  1. poprawne wykonanie zadania,
  2. samodzielność programu w podejmowaniu decyzji na podstawie obserwacji otoczenia przez robota,
  3. najkrótszy program,
  4. używanie procedur (funkcji),
  5. "poprawność programistyczna".

Innymi słowy, niedopuszczalne jest zastosowanie z góry określonego na podstawie widoku trasy algorytmu na przykład:
  1. jedź do przodu o 5 pól,
  2. obróć się w lewo,
  3. jedź do przodu 7 pól,
  4. obróć się w prawo
  5. jedź do przodu 3 pola,
  6. itd.

Robot ma sam podejmować decyzje! :-)



Pytania, pomoc, itp.

Jeżeli masz problem lub nie jesteś czegoś pewien, zadaj pytanie w wątku: Ucz się programować wirtualnego robota RoboMind



Adres do wysyłki materiałów

Opracowany program prosimy przesyłać na poniższy  adres:

UWAGA!
  1. Gdyby adres był nieczytelny to podpowiem, że składa się z liczby mnogiej słowa mikrokontroler, kropki i mojego nicku, a domena to: gmail.com.
  2. Po dotarciu maila na wyżej podane konto, automatycznie otrzymasz mailem informację o tym.

1 komentarz:

  1. Każdemu zainteresowanemu tego typu produkcjami polecam Colobot! Obecnie darmowa w pełni trójwymiarowa symulacja okraszona wątkiem fabularnym. Wbudowany kompilator umożliwia pisanie dość złożonych programów w nieco zmodyfikowanym języku C++ (ale tylko nieco;)).

    Przy odrobinie finezji można sobie zafundować widowiskowe walki procesów na lądzie i w powietrzu :D Pacyfiści z kolei mogą się skupić na budowie automatycznych systemów logistycznych... Ale komu ja to piszę, zapewne każdy kto tu zagląda zapewne dobrze zna Colobota.

    OdpowiedzUsuń